فیلم سینمایی شرم 2022-10-11
فیلم Shame به کارگردانی استیو مککوئین؛ از نظر من نفرت انگیزی! نت نوشت
حوزه های شناخته شده ای در اغلب روان درمانی هایی که با تمایلات جنسی عصبی سرو کار دارند وجود دارد که در آن ها افراد تنها عاشق کسانی می شوند که اعتقاد دارند لایق آن نیستند. وقتی نفرت از خود و تنهایی آن ها را تحت کنترل خود قرار می دهند، در مورد براندون تبدیل به خشم نارسیستیک و متهم کردن خود، و برای سیسی استفاده دراماتیک از بدنش برای جلب رضایت مردان است، در حالیکه او نیازش برای غلبه بر تنهایی حقارت آمیز و تنفر از خود را با نزدیک شدن و وابسته بودن برطرف می کند. او به عنوان مشاور بخش بزرگسالان دپارتمان سلامت روان و اعتیاد مشغول به کار بوده است و در زمینه ارزیابی خطر برای مجرمان خشونت های جنسی متخصص است. در نقد فیلم Shame نباید از ذکر این مهم غافل شویم که اینترنت، رسانههای ارتباط جمعی هم به معنای عام آن در دسترس بودن همه چیز به این بی بند و باریها هم به شکل خانمان براندازی دامن زده اند. گفتنی است این فیلم، درجهی نمایش NC-17 گرفته است به این معنی که افراد پایینتر از ۱۷ سال مطلقاً اجازهی دیدناش را ندارند.
Adult ADHD: تاثیر مثبت تشخیص اختلال نقص توجه-بیش فعالی بزرگسالی از منظر 3 بعد نظریه سالوتوژنیک
در بحث “فراواقعیت و هرزهنگاری” مبحثی مطرح است تحت عنوان “فراواقعیت پیامدی” که خود به دو بخش “گرفتاری در تسلسل دالهای جنسی” و “زن به مثابهی کالای مصرفی” تقسیم میشود. کاملا واضح و مبرهن است که در پورنوگرافی، زن به یک ابژهی صرفا جنسی بدل میگردد و نوعی کالای مصرفی است که از پس آن است که در جهان واقعی و در تخیل مخاطبِ این گونه فیلمها به یک “ابژهی فراواقعی” تغییر ماهیت میدهد. اما اینها را چگونه باید در فیلمی که موضوعش در مورد شخصیست که مخاطب این گونه فیلمهاست نشان داد. احتمالا از فیلمی که در مورد مردی است که زندگیاش به واسطهی انحرافات جنسیاش در مرز نابودی است، انتظار نداریم که روی دیگر این مواجهه را هم برای ما به تصویر بکشد و اجازه میدهیم این امر توسط فیلمساز به فیلمی دیگر و با سوژهی دیگری موکول شود. اما با دقت بیشتر و به واسطهی دیدار مجدد با اثر و با کمال تحیر به این واقعیت پی میبریم که فیلمساز این مورد را هم در فیلم گنجانده و به راحتی از این وجه “فراواقعیت”عبور نکردهاست. او کیست و چه تاثیری در فیلم دارد؟ یک علت واضحِ به چشم آمدهی حضور او میتواند تجسم بخشی به فروپاشی برادر باشد.
هنگامی که سیسی در کنار براندون می خوابد یا او را در حال خودارضایی می بیند با خشم نارسیستیک براندون مواجه می شود (Kohut, 1971) و او فوراً سیسی را از خانه اش بیرون می کند ( راه حل شخصیت های مرزی برای از بین بردن ابژه بد). براندون طاقت وابسته بودن غیر قابل تحمل او را ندارد و سیسی نیز نمی تواند خشونت و ناتوانی براندون در برقراری ارتباط عاطفی با اطرافیانش را تحمل کند. در محل کار، وقتی رئیسش او را با محتواهای جنسی که در کامپیوترش پیدا شده است مواجه می کند، فرض می کند که آن ها مربوط به براندون نبوده و برای شخص دیگری است. در مجموع بیش از 16 نفر در تولید فیلم شرم نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
مک کوئین در مقام کارگردان فیلم Shame با نگاهی خالی از ترس و به دور از داوری، به مسئلهی اعتیاد به این گونه روابط پرداخته است. او تماشاگر را بدون هر گونه پیش زمینه ای، به دنیای برندون وارد میکند و از او میخواهد تا خود دربارهی او قضاوت کند. در پایان مراسم از نسخه چاپ دستی اثر خلق شده توسط استاد علی اکبر صادقی که در فیلم به نمایش درآمده، رونمایی و نمادین امضا شد.
نشست رونمایی و تحلیل دو کتابِ فیلمنامه «گورخَر» و «ماهیِ آزاد» به قلم ایران انتظام در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. در این نشست دو کتابِ فیلمنامه با نامهای «گورخَر» و «ماهیِ آزاد» نوشته ایران انتظام رونمایی میشود. ایران انتظام دانشآموخته کارگردانی سینما و عکاسی، طی سه دهه به عنوان نویسنده، کارگردان، عکاس هنری و عکاس فیلم فعالیت کرده است. مستند سینمایی «رخ» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه کنندگی سام کلانتری و آرش صادقی برداشتی آزاد از زندگی و رویاهای علی اکبر صادقی نقاش معاصر و هنرمند نامی هنرهای تجسمی است.
محل کار براندون، تمام شیشهای است هیچ کجا برای پنهان شدن وقتی که او آنجاست وجود ندارد. فیلم کوتاه "بچه خور" اولین فیلم داستانی محمد کارت، یکی از پرافتخارترین مستندسازان چند سال اخیر سینمای ایران است که توانسته اغلب جوایز جشنواره های معتبر داخلی را دریافت کند. و برای براندون و سیسی، چنین محبت و نزدیکی یک آرزو بوده و برای دنبال کردن روابط در بزرگسالی به عنوان جایگزینی برای تخیلات دوران کودکی هستند زیرا در اولین تلاش برای نزدیکی به خانواده ناکام مانده اند. هم برای براندون و هم برای سیسی، خودبیزاری با شرم شدیدی ترکیب شده است (Morrison, 1989)، که هم در مورد پایان رابطه جنسی و هم آغاز رابطه جنسی جدید وجود دارد و بدون روان درمانی بینشی ، تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. این که تنهایی چه آسیبهای روحی و روانی را به انسان تحمیل میکند و به دنبال آن این که چگونه این تروماها معلول اعتیاد در معنای عام آن و در معنای خاص آن در این فیلم منجر به روابط جنسی میشوند.
حائز اهمیت است که با وجود آن که غرب در این گونه مسائل نسبت به شرق آزادانه تر فکر میکند اما نکتهی جالب توجه این است که همچنان اینگونه اعتیاد تابو و به عبارتی حرف مگو میباشد. نمونهی بارز این موضوع در فیلم موقعی است که برندون نمیخواهد سیسی در خانهاش باشد چرا که حضور او پرده از انحرافات بیمارگونهی برندون بر میدارد. ✔️ مک کویین در این فیلم با نگاهی خالی از ترس و به دور از داوری و سانسور، اعتیاد به روابط جنسی را به تصویر میکشد. «شرم»، آن قدر خوب و محکم حرفش را می زند، که به راحتی می تواند تا مدت ها ذهن را درگیر کند و بیننده با چیزهایی که در فیلم دیده است،کلنجار برود.
دکتر لزلی لوتشتین مدیر سابق بخش روانشناسی در انستیتو زندگی بیمارستان هارتفورد است ( با 26 سال سابقه خدمت). گداردر"تحقیر" داستانی ازآلبرتو موراویا را مبنا قرارمی دهد که چیرگی خاصی در توصیف حالات وخصوصیات زنان دارد و به ویژگی غیرقابل پیش بینی بودن زنان اشاره میکند. یک خواننده کابارهای (با بازی پرویز پرستویی) که خود را در حال رسیدن به شهرت میبیند، به ناگهان و با وقوع انقلاب اسلامی سال ۵۷ زندگیاش تغییر کرده و از ادامه فعالیت او ممانعت بعمل میآید. در این رویا عنصر نمادینی وجود ندارد و شاید موومان کنسرت چهارم براندنبرگ اشاره به خاطره هم نوازی های این زوج باشد با وجود این “یان” در رویا آینده ای را می بیند که با پشت سر گذاشتن جنگ و همه ی فجایع آن و رفتار های غیر آخلاقی که از آدم ها سر زده ترسناک و شرمناک می نماید و همین نکته او را به گریه وا می دارد. سرنشینان قایق گیج و خواب آلوده چشم می گشایند و انبوهی از جنازه های باد کرده سربازان را که بر سطح آب شناورند می بینند و ناچارند برای ادامه حرکت راه را از میان جنازه ها باز کنند .گویی مرگ و نیستی راه را بر آنان بسته و نمی خواهد سفر این مسافران به نجات و زندگی بینجامد.
برای مک کوئین، این نگاه خیره دلالت بر چیزی بیشتر از اغوا کردن و آرزوهای ممنوع برای رابطه جنسی دارد زیرا تمام برخوردهای جنسی برای براندون و سیسی به صحنه های رابطه نامشروع محارم با هم در کودکی بازمی گردد، جایی که در ناهشیارشان در آن باقی مانده اند. به گزارش ایرنا، فیلم کوتاه «تنها کنار هم» به نویسندگی و کارگردانی امید میرزایی و تهیهکنندگی سعید خانی و انجمن سینمای جوانان رفسنجان به بیست و هشتمین جشنواره زوم لهستان و بیستمین دوره جشنواره لابور ترکیه راه یافت. برای بینندگان فیلم، هیجانات واضح جنسی، تحت الشعاع درد و رنج براندون و سیسی قرار می گیرد و این واقعیت را درک می کنند که آن چه فیلم عرضه می کند رابطه جنسی نیست بلکه غیر ممکن بودن عشق، دلبستگی و ارتباط است.
فیلم سینمایی شرم بهکارگردانی کیومرث پوراحمد در 27 سال پیش یعنی سال 1371 تولید شده است. شرم توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.1 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم شرم را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی میکنند. استیو مک کوئین ( کارگردانی که فیلم گرسنگی او جوایز زیادی را به دست آورده است)، فیلم درخشان و بحث برانگیز دیگری با نام شرم را کارگردانی کرده است که ما را به دنیای انحرافات جنسی و سایر اشکال شهوانی پرخاشگری و نفرت می برد (Stoller, 1975).
برای بینندگان ، رابطه نامشروع بین براندون و خواهرش سیسی باعث برانگیخته شدن ناراحتی شدید می شود. در پایان فیلم، باز هم براندون آن زن را در مترو می بیند که این بار نگاهش بسیار اغواگرانه و نافذ است. علاقه زیاد مک کوئین به نگاه خیره در جذابیت، بر انگیختگی و هیجان در صحنه های باز و بسته فیلم مشاهده می شود. در یکی از صحنه های فیلم، براندون از نگاه خیره و حضور ساکت خود ( در برابر هیجانات شدید رئیسش) برای اغوا کردن زنان استفاده می کند. تکنیک مک کوئین در تمرکز بر ” نگاه خیره” یاد آور کار Schore (2003) اسم که مربوط به رشد نیمکره راست مغز در نگاه مادر به نوزاد است.
از همان صحنه ابتدایی ما با صحنه های رابطه جنسی و برانگیختگی براندون مواجه می شویم. بدون شک در جامعهی مدرن خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی، کارکردش را از دست داده است. اگر خیلی زودتر خانوادهی برندون متوجه این نوع اختلال او میشدند میتوانستند خیلی قبل تر از رسیدن او به دوران جوانی و حاد شدن اختلالش درصدد درمان او بربیایند.
عناوین کل سایتهای ایرنا
این لحظه تعیین کننده ای برای سیسی است، کسی که به خاطر افسردگی و احساس رها شدگی اش ساختار از هم پاشیده ای دارد و زندگی بدون براندون برایش خالی از امید است ( شخصیت پارانوئید، وابستگی منفعلانه و ساختار شخصیتی بیزار از خود منجر به فرار می شود). خان (1979) خاطر نشان کرد که ” همه انحرافات مستلزم بیگانگی اساسی از خود و تلاش برای پیدا کردن خود در خلال تجریبات جنسی زیاد است. این انحراف تسلی ناپذیر با سیری ناپذیر بودن فرد در ارتباط است” (P,16) و این سیری ناپذیری منجر به ایجاد برنامه های درمانی در سطح کشور ( مانند مدل دوازده مرحله ای معتادان گم نام) برای پرداختن به اعتیادهای جنسی و اجباری که فقط ناشی از اعتیاد به سایت های پورنوگرافی اینترنتی است می شود. در خانه و محل کار، کامپیوتر براندون همیشه به سایت های پورنو و چت روم های جنسی متصل است.
این مکالمه کوتاه باعث می شود که آن ها با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند اما هنگامی که صمیمیت و عشق وجود دارد براندون قادر به انجام رابطه نیست. این فقط یک فیلم ساده در مورد اجبار جنسی نیست بلکه فیلمی در مورد اثرات ترومای جنسی در دوران کودکی بر رشد دوران بزرگسالی است که شامل مازوخیسم، خودبیزاری و شرم است و به صورت تحریف واقعیت، محدود شدن ذهنیت و محدود ساختن شناخت و تصورات فرد می شود. از محتوا و داستان فیلم شرم چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه شرم توسط استیو مک کوئین و Abi Morgan نوشته شده است.
اطلاعات فیلم شرم
زمانی که موضوع عمل جنسی با گرایش به اتحاد، رشد و تحول همراه باشد به چیزی منجر میشود که فروید نام آن را اروس، عشق یا سائق زندگی میگذارد. حال اگر موضوع از این گرایش منحرف شود و با پورنوگرافی و اعمال جنسی متعدد با افراد مختلف، بدون ایجاد حس همبستگی و عشق همراه شود، منجربه بحث وانموده میشود و آن چه که این فیلم سعی در بازگو کردنش دارد. و از همین جاست که دیالوگ ما با فیلم آغاز میشود و درهای اثر به روی ما باز میشود. تهران- ایرنا- راهیابی فیلم کوتاه «تنها کنار هم» به جشنوارهای در لهستان و ترکیه، آغاز اکران آنلاین مستند سینمایی «رخ»، رونمایی و تحلیل دو کتابِ فیلمنامه در خانه هنرمندان ایران و آغاز اکران آنلاین «دختران کوچه غم» از ۱۳ اسفند، اهم اخبار سینمایی امروز هستند. بازیگران فیلم شرم چه کسانی هستند؟ در شرم بازیگرانی چون مهدی باقربیگی در نقش مجید، جهانبخش سلطانی، پروین دخت یزدانیان در نقش عزیز، علیمراد کیوانداریان، عطا یزدانی، سارا سلطانی و زهره سلطانی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند.
مینیسریال سه قسمتی «دختران کوچه غم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیه کنندگی مهدی فرجی و زندهیاد جلیل شعبانی از دوشنبه ۱۳ اسفند به صورت هفتگی و آنلاین منتشر خواهد شد. برگمان در فیلم به دو رویا و یک خاطره می پردازد.رویکرد روانکاوانه و یونگی برگمان به رویا و خاطره شخصیت ها در فیلم هایش موضوعی است که کلید اساسی تحلیل پیچیدگی کنش ها و واکنش های شخصیت های برگمان بوده و گمان نمی کنم این گرایش در آثار هیچ فیلمسازی به اندازه اینگمار برگمان کاربرد داشته باشد. کارگردان می خواهد بگوید خرابی ها و آسیبی که جنگ می زند نه تنها به ویرانی شهرها و بنا ها که بیشتر صدمه های جبران ناپذیری است بر روح و روان و اخلاق آدمیان وارد می آورد.با مروری بر صحنه های فیلم این آسیب ها را در می یابیم . این مقدمه دیدارهای مکرر “یاکوبی” از خانه آنان میشود و آرامآرام آشکار میشود که “یاکوبی” به “ایوا” توجه دارد. “یان” که از اینماجرا به خشم آمده، گروهی پارتیزان مهاجم را فرا می خواندتا بدین وسیله شر”یاکوبی” راکم کند .اما یورش پارتیزان ها به خانه آنها و مرگ ” یاکوبی” خانمان و زندگی مشترک “ایوا” و “یان ” را به آتش می کشد. “ایوا” (اولمان) و “یان” (فون سیدو) “رزنبرگ” نوازندگان ارکستری هستند که به دلیل شعله ور شدن آتش جنگ در اروپا تعطیل شده است.آن دو به جزیرهای دور افتاده پناه آورده در روستایی زندگی به ظاهرآرام و عاشقانه شان را می گذرانند، در حالی که سایه تهدیدگر جنگ به آنان نزدیک میشود.
تمامی این اعمال شامل تحریف در درک واقعیت و تفکرات هذیانی و فریب خود می شود. این یک موضوع آشنا برای درمانگرانی است که به درمان اعتیاد می پردازند (Flores, 2011) و چیزی است که کوهات (1971) آن را اختلال اعتیاد خودشیفتگی اولیه می نامد. خواهر بحران زدهی برندون هیچ سرپناهی برای ماندن ندارد و به برادرش پناه میآورد غافل از آن که برادرش خود بی پناه تر اوست. کاربران دارای اشتراک، اگر زیرنویس انگلیسی و عربی عناوین قدیمی را مشاهده نمیکنند، به این علت است که آرشیو قدیمی میباشد و در حال بروزرسانی آن هستیم. در صورت نیاز فوری به زیرنویس انگلیسی یا عربی هر عنوان، در بخش کامنتها به ما اطلاع دهید تا در اسرع وقت بلافاصله زیرنویسها رو براتون موجود کنیم.
روزنامه ایران
قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم. کند شدن زمان ( هنگامی که سیسی آهنگ “نیویورک، نیویورک جدید” را می خواند و هنگامی که براندون در قطاری است که به آهستگی حرکت می کند) به نظر می رسد که منعکس کننده آزار جنسی در دوران کودکی و ترومایی است که در ناهشیار آن ها تا ابد وجود دارد و در واقعیت نمود پیدا کرده و همان چیزی است که گلدبرگ (1995) آن را انکار می نامد اما عملکرد آن بسیار شبیه به هذیان روانشناختی است. تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم شرم در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم شرم 20 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم شرم 2 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای حواشی فیلم شرم، دیالوگ برتر فیلم شرم، سوتی فیلم شرم و نقد فیلم شرم هنوز موردی ثبت نشده است. نقد فیلم Shame را این گونه به پایان می بریم که بی تردید بازی میکائیل فاسبندر در نقش برندون تاثیرگذار است به شکلی که او به راحتی ذهن هر تماشاگری را به بازی میگیرد. او در این فیلم به جای اینکه صحبت کند، با چهرهی سرد و خالی از احساسش، نگاههای نافذ و حرکات سریع چشمش که نشان از عصبی بودنش دارد، با مخاطب صحبت میکند و از پوچ شدن تدریجی شخصیتاش پرده بر میدارد.
فیلم های دوران جنگ اغلب با دو سویه ی مستند و تبلیغی ساخته می شدند اما در پایان جنگ و برقراری ثبات نسبی در کشورها بود که اجازه داد شاهد تولد اندیشه های منتقدانه و تحلیلگرا در ساخت فیلم باشیم .بنابراین درصد بالایی از آثارقابل توجه سینمایی جهان در ژانر جنگ حاصل دوران پس از جنگ بوده و به تحلیل شرایط ،نقد خشونت یا بازنمایی شرایط انسان در هنگام جنگ پرداخته اند. پس از اینکه خواهرش برای زندگی به آپارتمان او می آید زندگیش بهم میریزد و از برملاء شدن راز و مشکلش نگران است. نشست تحلیل دو کتاب فیلمنامه «گورخَر» و «ماهیِ آزاد» با حضور منتقدان و اهالی سینما ۸ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
برای یک فرد معتاد، ممکن است دیدن این فیلم بسیار کسالت آور بوده و علاقه ای به دیدن آن نداشته باشد. در هر دو صحنه، نگاه براندون از چشمان زن به حلقه ازدواجی که در دستانش است جابجا می شود (نماد هنجارهای اجتماعی و ارزش ها، پیوندهای مقدس، روابط ماندگار، که همه برای براندون نامفهوم هستند) که به راحتی توسط شخصی که دچار شهوت شده نقض می شود. و بدون کمک یک فرد حرفه ای، دنبال کردن تمایلات جنسی در برخی شرایط می تواند حتی کشنده باشد. با این حال، هنگامی که سیسی تلاش می کند تا با براندون صمیمی تر شده و از نظر فیزیکی به او نزدیک شود، او عصبانی شده و سیسی را تحقیر می کند و در نهایت به سمت او حمله ور می شود ( صحنه ای عجیب که حاکی از خاطره تجاوز به سیسی در کودکی است) و سپس او را در سکوت رها کرده و تلفن های اورا که ناامیدانه درخواست دیدارش را دارد بدون پاسخ می گذارد.
حال که از فروید گفتیم و پیشفرض آقای مککوئین، بد نیست پیش از ورود به جهان اثر به چرایی پیشفرض فیلمساز بپردازیم و تحلیل فیلم را از جهان پیش از آغاز آن بیاغازیم. فروید سالها قبل با مطرحکردن مبحث جنجالی و در عین حال جریانسازی تحت عنوان “میل جنسی خردسالان” این بحث را بازگو میکند که کودکان با مکیدن انگشتانشان درواقع دارند مکیدن پستان مادر را برای خود بازسازی میکنند. کودک علاوه بر شیر خوردن و رفع گرسنگی از امر مکیدن پستان مادر هم لذت میبرد و این به عنوان یک امر عاطفی و حسی برای او حیاتی است. اما طبیعتا پستان مادر همیشه برای کودک در دسترس نیست و این درحالی است که انگشت کودک برای او همیشه در دسترس است و او هر زمان که اراده کند و طالب پستان مادر باشد، میتواند با مکیدن انگشتش، آن عمل را برای خود شبیهسازی کند یا به عبارت دیگر به جای ارضای حقیقی میل، خودارضایی کند. پس با توجه به این نکته، عمل “خودارضایی” میلی است که بالقوه در وجود هر انسانی یافت می شود. اما تفاوت بین کسی که این کار را در آینده انجام نمیدهد با کسی که به آن اعتیاد مییابد در هدایت درست سائقهای جنسی است.
آزمون روانشناختی شیدایی (مانیا و هایپومانیا)
افرادی که روحشان در نتیجه مورد سوء استفاده جنسی واقع شدن در دوران کودکی به قتل رسیده معمولاً احساس بیزاری از خود و شرم را تجربه می کنند. مادهی مخدر در این اعتیاد رفتار و افکار جنسی اغراق آمیز و ناشی از یک فشار و اجبار درونی است که بر زندگی فرد تاثیری بسیار منفی می گذارد. «دختران کوچه غم» به نویسندگی علی جعفرآبادی و امیر ابیلی محصول سازمان هنری رسانهای اوج است و قصهای متفاوت از دهه ۵۰ شمسی را روایت میکند. با خرید اشتراک ویژه، زیرنویس انگلیسی و عربی تمامی عناوین در دسترس شما قرار خواهد گرفت. کلیه تبلیغات سایت حذف و شما بدون مزاحمت و به راحتی میتوانید از همه امکانات سایت بهرهمند شوید. در زیر لیستی از بهترین مجموعه تلویزیونیها و فیلمهای انیمه مختلف را آوردهایم.
در بخش پایانی فیلم با صحنهای مواجه میشویم که ساکنان آن منطقه از جمله اوا و یان سوار بر قایقی هستند تا از آن منطقه نکبت بار بگریزند اما در نهایت تنها چیزی را که به نظاره خواهند نشست مرگ تدریجی خود خواهد بود چنان که مرگ دیگران را به چشم دیدند. از نخستین جنگی که بر پرده سینما نمایش داده شده تا کنون صد ها فیلم با موضوع جنگ ساخته شده که برخی از آنها در زمره ماندگار ترین فیلم های تاریخ سینما جای گرفته اند . در نمونه ی نادری چون روبان سفید 2009« میشائیل هانکه » نیز با انتقاد از وضعیت تربیتی و فرهنگی آلمان پیش از جنگ، شرایط وچگونگی به وجود آمدن حکومت ویرانگر هیتلری را بازگو کردند. اینگمار برگمان فیمساز پر آوازه سوئدی در فیلم "شرم" این بار با صراحتی غافلگیرکننده به موضوع جنگ و تاثیر آن بر رفتار ها و روابط آدمیان می پردازد . تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم شرم در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم شرم 8 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای ویدئو و تیزر فیلم شرم، حواشی فیلم شرم، دیالوگ برتر فیلم شرم، سوتی فیلم شرم و نقد فیلم شرم هنوز موردی ثبت نشده است.
نگاهی به فیلم شرم Shame
او که متولد نهم اکتبر ۱۹۶۹ در لندن است، به هنگام دریافت این جایزه، آن را به تمامی بردگان جهان تقدیم کرد. او علاوه بر این دو فیلم، فیلمهای گرسنگی Hunger 2008، بیوگان Widows 2018 و تعدادی فیلم کوتاه را در کارنامهی حرفه ایاش دارد. فیلم شرم توانسته در مجموع برای 2 مورد نامزد کسب جایزه و برای 2 بار برنده جایزه شود. در 11، کیومرث پوراحمد نامزد جایزه بهترین فیلم، پروین دخت یزدانیان نامزد جایزه نقش دوم زن، کیومرث پوراحمد برنده جایزه بهترین کارگردانی و جهانبخش سلطانی برنده جایزه نقش دوم مرد برای فیلم شرم شدهاند. فیلم سینمایی شرم بهکارگردانی استیو مک کوئین در 8 سال پیش یعنی سال 1390 در گونه درام تولید شده است.
افکارسنجی و نظرسنجی آنلاین
دلیل انتخاب بهترین انیمه در هر ژانر، میتواند متفاوت بودن این اثر و یا داستان فوقالعاده و یا شخصیتهای دوستداشتنی، تصویرسازی حرفهای، صداگذاری عالی و یا ویژگیهای دیگر آن باشد. بدیهی است هر جا نمونههائی از فیلم – گزارشهای جنگی یا درام هایی با ویژگی روائی واقعگرائی و صداقت ساخته و به نمایش درآمد جنگ همچون چیزی وحشیانه، غیر انسانی و جنایت بار نشان داده شده که سرانجامی جز مرگ و ویرانی ندارد. نگاه خیره براندون همچنین می تواند به شرمی که پس از آن تجربه می شود اشاره داشته باشد ( هنگامی که شرم بالا می آید و به عنوان منبع تعارض تجربه می شود،بخصوص در اختلالات شخصیتی درمان قابل اجراست). در آغاز براندون در مترو است و نگاه خیره شهوانی و اغواگرانه ای را با زنی غریبه (Lucy Walters) برقرار می کند. آنچه که از ابتدا در وجود براندون و سیسی شکسته شده است، نمی تواند بدون کمک یک متخصص ترمیم شود. وقتی نوزاد متولد می شود، مادر و نوزاد در ابتدا نسبت به هم غریبه هستند و در پی چیزی هستند که به نظر غیرممکن می رسد؛ و آن چیزی نیست جز ارتباط عاطفی، امنیت و عشق.
«سفرنامه آبجی مظفر»؛ مقاومت هنری در برابر فراموشی سنتها
مانند تمامی انواع اعتیاد، درمان این نوع اعتیاد نیز در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. با این حال سیسی مانند برادرش، از نزدیکی عاطفی می ترسد چون در نهایت همیشه فرد اشتباهی را انتخاب می کند. سیسی به دوست داشتن اعتیاد دارد و محدودیت های کمی در روابطش داشته و بدن خود را به عنوان پاداشی برای دریافت توجه و رفاه به دیگران ارائه می دهد. رویاهای این فیلم گونه ای پیش آگاهی ازآینده به شخصیت ها داده و آنها را از رخداد آینده ای ناگزیر باخبر می کنند.
در فیلم شرم حدود 24 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان شرم را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. بازیگران فیلم شرم چه کسانی هستند؟ در شرم بازیگرانی چون مایکل فاسبندر در نقش Brandon، کری مولیگان در نقش Sissy، جیمز بج دیل در نقش David، Lucy Walters در نقش Woman on Subway Train، Mari-Ange Ramirez در نقش Alexa، Nicole Beharie در نقش Marianne و Alex Manette در نقش Steven به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم شرم حدود 14 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان شرم را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. بد نیست در نقد Shame اشارهی کوتاهی به زندگینامهی کارگردان اثر داشته باشیم. استیو مک کوئین اولین کارگردان سیاه پوست تاریخ سینما نام گرفت که فیلمش یعنی دوازده سال بردگی اسکار بهترین فیلم را گرفت.
شرم توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.8 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم شرم را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. نقد فیلم Shame را این گونه آغاز میکنیم که شرم فیلمی در ژانر درام اروتیک است که استیو مککوئین علاوه بر کارگردانی نویسندگی فیلمنامهاش را نیز همراه با اَبی مورگان بر عهده داشته است. از دیگر عوامل فیلم میتوان به یان کانینگ تهیه کنندهی آن اشاره کرد، گفتنی است فیلم شرم به عنوان دومین همکاری او بعد از فیلم گرسنگی Hunger با مک کوئین به حساب میآید. مراسم رونمایی و اکران افتتاحیه فیلم مستند سینمایی «رخ» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه کنندگی سام کلانتری و آرش صادقی با حضور سازندگان اثر، هنرمندان رشته های مختلف هنری و استاد علی اکبر صادقی نقاش پیشکسوت و صاحب سبک در سالن سینماتوگراف موزه سینما شامگاه جمعه برگزار شد. در فیلم شرم، مک کوئین، حرکات آهسته قطارهای مترو و آواز خواندن سیسی به عنوان انتقال دهنده های فضای ناهشیار که منعکس کننده تنهایی براندون و سیسی و بیدار کننده احساس غیر ممکن بودن نزدیکی عاطفی است عمل می کنند. در فیلم شرم، براندون و سیسی، ترومای رابطه خود را با توجه به رابطه جنسی و نقش های جنسی نشان می دهند.
در نتیجه سیسی در این جا شمایل کاملا زنده و واقعی یک زن که احتمالا میتواند در یک پورنوگرافی کاملا زنده حضور یابد را در خانه براندون و دقیقا در مقابل چشمانش پیدا میکند. درواقع در این جا استیو مککوئین به نظریهی “وانموده”ی بودریار شکلی کاملا عینی میبخشد و به وضوح نشان میدهد که چگونه فضای ظاهرا غیر واقعی میتواند از هر واقعیتی، واقعیتر و به ما نزدیکتر باشد و در مقابل دیدگانمان به یک ابژهی کاملا حقیقی و تجسمیافته بدل گردد. خلاصه کنم؛ “شرم” در حقیقت به نوعی پروژهی عملی نظریهی “وانموده” است اما از یک اثر صرفا بازتابنده فراتر میرود و به یک اثر هنری بدل میشود. در وهلهی اول این سوال پیش میآید که آیا فیلمساز باید چرایی این گونه اخلال یا سیمپتوم که به عنوان زمینهی اصلی اثرش در شخصیت اصلی اثرش ایجاد کرده را برایمان روشن میکرد یا نه؟ در فیلم تنها میبینیم که شخصیت اصلی با یک جور اعتیاد جنسی دست به گریبان است. درواقع از همان ابتدای فیلم تنها چیزی که برای ما روشن میشود این است که به علت انحراف سائقهای جنسی و طرد هدف اروس، هدف جنسی هم به موضوعی مستهجن بدل گشته و شخصیت را اسیر دنیایی سراسر جنسیتزده کرده است؛ از تخیل گرفته تا جهان پیرامونش سراسر در بند امیال جنسی است به طوری که حتی لحظهای از افکار جنسی خلاصی ندارد. در این جا احتمالا مککوئین، مخاطب فروید خوانده را طلب میکند و با این پیشفرض، چرایی به وجود آمدن چنین انحرافاتی را تا حدی کنار میگذارد و به واکاوی خود این انحرافات و عوامل تحریککنندهی آن و از طرفی تاثیراتش میپردازد.
این رویداد به جشنواره کارگری ترکیه نیز شناخته میشود و هر ساله علاوه بر نمایش فیلمها شاهد برگزاری کارگاهها و برنامههای جنبی فرهنگی است. بیستمین دوره جشنواره لابور ۲ تا ۱۱ مه ۲۰۲۵ (۱۲ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) در کشور ترکیه برگزار خواهد شد. جشنواره بینالمللی فیلم زوم ZOOM، یکی از بزرگترین و مهمترین جشنوارههای سینمای مستقل لهستان است. هدف این رویداد، ارائه سینمایی جاهطلبانه با ارزش هنری بالا، موضوعات مستقل، اصیل و همچنین ترویج هنر مستقل فیلم است.
یکی ازنماهای به یاد ماندنی فیلم آنجاست که در تاریک روشنای بامدادقایق به چیزی یا چیزهایی برخورد می کند و از حرکت باز می ماند . در کنار این بی اخلاقی ها و افسارگسیختگی های انسانی جنازه ی ده ها انسانی که در کنار خانه های آتش گرفته و ویران شده افتاده و آن دختر بچه ای که “ایوا”لختی بر بالای جسد می نشیند و سرش را برمی آورد و پر درد و نومید به اطرافش می نگرد را بیفزایید. مختاری، مریم و حکیمه ملکاحمدی (1396)، هرزهنگاری و فراواقعیت، مجلهی راهبرد فرهنگ، شمارهی سی و هشتم.
{روانشناختی
|}هنگامی که چتربازان دشمن نزدیک محل سکونت آنان فرود میآیند، ناخواسته تن به شرکت در یک گفتوگوی خبری و تبلیغاتی با مهاجمان در حضور دوربین میدهند که پس از صداگذاری دوباره پخش میشود. روز بعدمقامات محلی آنان را همراه گروهی دیگر به جرم خیانت احضار میکنند اما دوستشان، “سرهنگ یاکوبی” (بیورنستراند) ترتیب آزادیشان را میدهد. اینگمار برگمان فیمساز پر آوازه سوئدی در فیلم "شرم" این بار با صراحتی غافلگیرکننده به موضوع جنگ و تاثیر آن بر رفتار ها و روابط آدمیان می پردازد . یک لحظه تعیین کننده برای براندون زمانی است که همکارش ماریان ( با بازی Nicole Beharie) برای صرف غذا بیرون می رود، کسی که وقتی از او در مورد طولانی ترین مدت رابطه اش سوال می پرسد او را با آسیب دیدگی اش مواجه می کند. تمایل سیسی برای جذب مردان قدرتمند و انجام رابطه جنسی با آن ها، صرف نظر از این که آن ها چه کسانی هستند، منجر به این می شود که به دنبال قدرت و حمایت مردانی باشد که برایش به عنوان تکیه گاه عمل کرده و به او محبت کنند (Kaplan, 1991).
در یک صحنه، به نظر می رسد سیسی از این که در برابر براندون برهنه باشد بسیار راحت است و در رختخواب او را نوازش می کند. در اصل، این فیلم در مورد دلبستگی ناایمن است (Bowlby, 1969) و خاطراتی که اعمال جنسی را به صورت کابوسی تکرار شونده برای فرد تبدیل کرده و تازمانی که تحت درمان قرار نگیرد، هرگز از این کابوس بیدار نخواهد شد. مک کوئین مانند فیلم گرسنگی، در این فیلم هم مکرراً از تکنیک اسلوموشن استفاده می کند.
سایت سابکده از فروردین ماه ۱۳۹۸ آغاز به کار کرده و سعی دارد تا مرجعی کامل برای کاربران نیز باشد تا بتوانند به راحتی تمام زیرنویسهای مورد نظر خودشان را در این سایت بیابند. فیلم سینمایی «رالف خرابکار 2» یکی از پرفروش ترین انیمیشن های هالیوودی از سوی کمپانی دیزنی شرکت سازنده این اثر منتشر شد. اگر از تصویربرداری فیلم شرم خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن فریدون مسروری بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم شرم چیست؟ تدوین شرم را کیومرث پوراحمد انجام داده است. در مجموع بیش از 25 نفر در تولید فیلم شرم نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند. شرم یک فیلم آزاردهنده است چون هیجان جنسی در آن محدودیتی نداشته و حتی در محل کار نیز با این که ممکن است تاوان سنگینی داشته باشد، انجام می شود و سیری ناپذیری هیجانات جنسی حد و مرزی ندارد.
کارگردان با هنرمندی کامل توانسته ابعاد مختلف زندگی یک معتاد به ارتباط جنسی را به تماشاگر ارائه کند بی آن که بخواهد در این مورد تعارفی با مخاطبش داشته باشد. این صحنهها نشان از استیصال او دارد و بسیار ترحم برانگیز و حتی رقت انگیز است. امیر نوروزی، پانتهآ پناهیها، بهرام ابراهیمی، المیرا دهقانی، پاوان افسر، منصور نصیری، گلنوش قهرمانی، مهرداد ضیایی، حمید ابراهیمی، الهام شعبانی، مریم ماهور، نینل یعقوبی، محرم زینالزاده، مجتبی لاله زاری، یاسر ساغری و دریک تکدیان بازیگران این اثر هستند.
علیرضا ثانیفر، پرهام غلاملو، صادق برقعی، محمد موحدنیا، سبا امیری، محمد رشیدی در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداختهاند و پخش بینالملل اثر بر عهده سولماز اعتماد است. تاریکترین ساعت محصول سال ۲۰۱۱ فیلمیاست مهیج و علمی-تخیلی، روسی-آمریکایی که با کارگردانی کریس گوراک (آمریکایی) تولید شدهاست. از محتوا و داستان فیلم شرم چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه شرم توسط کیومرث پوراحمد نوشته شده است.
✔️ این فیلم نشان می دهد که چطور داشتن رابطه ی جنسی بی وقفه و مداوم - که شاید آرزوی ذهنی بعضی افراد باشد - برای کسانی که واقعاً در این وضعیت هستند، تبدیل به کابوسی شکنجه دهنده می شود. مک کویین در نشان دادن تصویری از روزمرگی شخصیت فیلمش، بسیار موفق است، او کاری می کند که حتی بیننده نیز از دیدن این همه بی بند و باری شرم کند، شرم، می تواند در کنار ما باشد، حتی می تواند خود ما باشد... در حین جنگ مدام میبینیم که به یان حملات عصبی دست میدهد و محتاج به همسرش برای آرام شدن و بقا است.
تنها سه سال پس از اختراع برادران لومیر در سال ۱۸۹۸« رابرت پل » اولین فیلم جنگی تاریخ سینما را با عنوان «به نام ملکه» ساخت. نکته ی فاجعه بار اینکه جنگ تنها به رودررویی دولتها بسنده نمی کند بلکه ساختاراخلاقی جوامع را زیر و رو می سازد. شرایط پر التهاب برخورد دولت ها دنیای سیاه و سپیدی می آفریند که پستی ها یا شرافت آدمیان را بیش از پیش پدیدار می سازد و هر گونه دیگرگونگی شخصیتی یا اندیشگی آدمیان با یکدیگر را چنان به رخ می کشد که ایشان جز با از میان برداشتن یکدیگر راهی برای پایداری و بقا نمی یابند.
{کارگردان «ترور»: نمایشم تجاری نیست/ فقط ۱۰ اجرا داریم+ فیلم
|}بدون شک هالیوود شگفت انگیز ترین و جذاب ترین دنیای سرگرمی و خلاقیت را برای بشر فراهم آورده است که دنیاهای متفاوت و عجیبی را در برابر چشمان ما قرار داده، دنیاهایی که بدون وجود هالیوود تنها در تصوراتمان جای داشتند. با این وجود گاهی قرار است فیلم هایی ساخته شود که همه برای دیدن آن ها لحظه شماری می کنند اما ناگهان مشخص می شود که به هر دلیلی آن فیلم ساخته نخواهد شد. داستان این سریال درباره زوجی است که زندگی سالم و درستی را پیش گرفته اند اما در یک اتفاق غیر منتظره به مردی برخورد می کنند که باعث می شود مسیر زندگی شان تغییر کرده و آنها را به سمت فعالیت های خلاف و غیرقانونی سوق دهد و...
این چیزی است که گلدبرگ (1995) از آن به عنوان طرد خود نام می برد و در هنگام اعمال جنسی، او با تنفری که نسبت به خود دارد عذاب می کشد.
بیست و هشتمین دوره زوم از ۳ تا ۹ مارس ۲۰۲۵ (۱۳ تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۳) در لهستان برگزار خواهد شد. “یان”که هنرمند حساس و با روحیه ای اخلاقی می باشد؛ چهار سال است بخاطر جنگ دست به ویولنش نزده و توان کشتن یک مرغ را ندارد “ایوا ” را کتک زده و با اسلحه به دو نفر آدم شلیک می کند،” یاکوبی” که عاقله مردی محترم و با شخصیت می نماید در حضور “یان” به “ایوا” اظهارعلاقه کرده ومی خواهد محبتش را با پول بخرد. فلیپ که در آغاز فیلم با آرامش کناریک آبگیر ماهیگیری می کند در ادامه فیلم به عنوان سردسته پارتیزان ها تبدیل به جانور وحشی می شود که انگشتر “ایوا” را ازانگشتش در می آورد و فرمان به قتل “یاکوبی ” و سوزاندن خانه می دهد و قایقران سوار نمودن “یان” و ایوا” را در قایق نجات بسته به پولی که به همراه دارند می داند. شرم در واقع صرفاً بیانیهای علیه جنگ نیست، بلکه بررسی تیزبینانهای است از وضعیت روحی شخصیتهائی که غائله بیرون، صرفاً کشمکشهای درونیشان را دامن میزند و به سطح میآورد. همین، عامل تمایز شرم است و آن را به تفسیری بر رابطه تنگاتنگ رنج فردی و رنج عمومی انسانها بدل میکند. این فیلم هم آزاردهنده و هم روشن کننده است، اما در عین حال فیلمی است که در آن مک کوئین به صورت اساسی به صمیمیت و عشقی که در روابط به دنبال آن هستیم پرداخته است.
سیسی با آمدنش، رفتارهایش و سرانجام اقدام به خودکشیاش، تمام و کمال تجسم ذرهذره تحلیلرفتن روح و روان براندون است و به نوعی بازنمایی همان بدترشدن وضعیت که پیشتر به تفصیل در موردش گفته شد. سیسی به عنوان یک خوانندهی غیر مطرح که شغلی کاملا به چشم آورنده دارد از همان ابتدای نمایان شدناش در فیلم و در گفتوگویی تلفنی که مشخص نیست با کیست، تمنای خواستن کسی را دارد و ملتمسانه تقاضای دوستداشته شدن میکند. بعدتر در شبی که سیسی به معاشقه با رئیس براندون میپردازد، سیسی این بار در تمنای خواستن رئیس براندون است درحالی که رئیس خانواده دارد و سیسی را برای یک شب و صرفا برای خوشگذارانی میخواسته. در حالی که سیسی در مقابل چشمان براندون تماما شمایل یک روسپی را پیدا میکند، براندون به عنوان برادر هیچ کاری از دستش برنمیآید.
یاکوب مرتباً به خانه آنها میآید و به طور کاملاً واضح دل بر آن دارد که اوا را اغوا کند و از او کام دل بگیرد و صحنهٔ مشهوری از فیلم که یان را از باده مست میکنند. یاکوب تمام دارایی خود را به اوا میبخشد و آن دو در خارج از خانه، در گلخانه مشغول به عمل زنا میشوند. یان که با سری سنگین از مستی به در میآید، از پنجره خانه آن دو، یاکوب و همسرش را میبیند. آن دو را نه در حین عمل بلکه با هم میبیند و ظن و گمان این مساله در ذهن او مسلماً برابری با عین واقعیت میکند. چنان که وقتی سربازان به رهبری یکی از شخصیتها به نام فیلیپ، یاکوب را در بیرون از منزل دستگیر کرده و طلب آن مقدار پول عظیم را میکنند، این یان است که پول را پنهان کرده و در نهایت یاکوب را به ضرب گلوله میکشد.
براندون و سیسی منعکس کننده آن چه که شنگولد (1989) به عنوان قتل روح یا تخریب توانایی فرد برای ایجاد صمیمیت یا عشق در نتیجه سوء استفاده جنسی در کودکی می نامد هستند. بهره گیری مک کوئین از تصاویر جنسی در فضایی رویایی و یادآوری خاطرات کودکی که از ذهن براندون رد می شوند، تنها نشان دهنده تجربیات انسانی و منعکس کننده خاطرات ناگفته ای است که نمی توان آن ها را با کلمات بیان کرد. او در محل کار فردی آرام و ساکت است، در حالی که در خانه، زندگی جنسی غرق در شهوت با فوران خشونت و شرم را دارد. در طول فیلم، او به صورت منفعلانه زنان و گاهی مردان را اغفال کرده و با آن ها رابطه جنسی برقرار می کند. جشنوارهای بهجامانده از سالهای قبل از جنگ دوم جهانی که هرچه گذشته به نفوذ، قدرت و اعتبارش افزوده شده است، تا حدی که درحال حاضر با هر متر و معیاری در کنار جشنوارههایی مانند کن و برلین جزو سه، چهار فستیوال معتبر دنیای سینما بهشمار میآید. تمامی زیرنویسها به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در پوشههای دسته بندی شده قرار گرفتهاند.
فیلم سینمایی ظهور یک امپراتوری
فیلم سینمایی ظهور گرو دوبله فارسی
فیلم سینمایی ظهور منجی
فیلم سینمایی فسیل کامل نماشا
فیلم سینمایی فرار از زندان
فیلم سینمایی فارست گامپ
فیلم سینمایی فانتزی
فیلم سینمایی فایتر
فیلم سینمایی فایتر 2022
فیلم سینمایی فسقلی ها