راهکارهای درست تربیت فرزند چیست؟

در این مقاله از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با راه های آموزشی مسائل جنسی به کودکان و اهمیت آن آشنا کنیم. لقمان فرزندش را به مهمترین مسائل اعتقادی، یعنی توحید موعظه میکند، زیرا اساس تربیت و رستگاری هر فرد به اعتقاد او به یکتاپرستی و اخلاص در عمل است. ایشان می دانستند کودکان در این دوره رشد می کنند و ریشه ی تربیت فرزندان در این دوران طلایی تشکیل می شود. این که هر کی با سلیقه و برداشت شخصی خود به تربیت فرزندان خود بپردازد و خود را از فراگیری مباحث تربیتی و راهنمایی صاحب نظران بی نیاز بداند ، خطایی بزرگ است. تربیت کودک و نوجوان یکی از سخت ترین و رضایت بخش ترین مشاغل در جهان است – و ممکن است احساس کمترین آمادگی را برای آن داشته باشید. دقیق و درست ترین جواب ها را در ادامه می توانید ببینید. این کار به مرور باعث می شود توانایی زیادی در خوندن درس ها داشته باشید. از روش های مختلف برای این کار می تونید استفاده کنید. خانواده با تحقیر کودک علاوه بر اینکه به اهداف تربیتی خود دست نخواهد یافت، مشکلات تربیتی متعدّدی را برای کودک، خانواده و جامعه به وجود میآورد. دروغگو به انواع معاصی دست میزند و وقتی از او میپرسند، تکذیب میکند و خویشتن را پاک و منزّه معرفی و در واقع دروغگویی را بهمنزله پناهگاهی برای نجات از جرائم خویش میداند.

در نتیجه دوگانگی برای کودک بوجود می آید معمولا والدین به اهداف خود نمیرسد. به بیان دیگر، والدین باید در نوع بازی و اسباب آن توجّه و دقّت کافی داشته باشند و تهیه اسباب بازیها، هدفدار و منطبق با نیاز کودک و مناسب با ویژگیهای رشد او باشد؛ بازی و اسباب آن باید ضمن سرگرم کردن کودک، دقّت، تفکّر و روحیه او را تقویت کند و توان بدنی و فکری را افزایش دهد. تبعیض به معنای «جزءجزء کردن، جدا کردن برخی را از برخی دیگر، بعضی را بر بعضی ترجیح دادن» است (زمانی، 1367: 314) که در منابع دینی، به علّت اثرات مخرّب آن بسیار نهی شده است. وقتی از والدین می­پرسم که چه­ طور فرزندان خود را تربیت می­کنند بسیاری از آنها میگویند که از طریق تنبیه کردن، ادب­شان می­کنم. آسیبشناسی تربیت دینی را هم میتوان در سطح کلان و هم در سطح خرد، به پژوهش کشاند. در اصطلاح حقوقی نیز تربیت بهمعنای پرورش روحی و اخلاقی اطفال بهکار رفته است. حُسن معاشرت در خانواده، در دو محدودة مرزهای حقوقی و دستورالعملهای اخلاقی تعیین میشود و «تعبیر حُسن معاشرت که به عنوان یک وظیفه برای شوهر و یک حق برای زن مطرح میشود و عامل تحکیم زندگی خانوادگی است، اگر به خوبی باز شود، نشاندهندة تمام آن اموری است که مرد در برابر زن باید انجام دهد.

دین اسلام با تأکید فراوان بر نامگذاری مناسب، حتّی برای شهرها، به این نکته توجّه داشته است. در این صورت فرزندشان برای ورود موفقیت آمیز به زندگی تجربه ای کسب نخواهند کرد و در سنین بالاتر، حاضر نیستند مسئولیتی را بپذیرند. حق گونه بودن حضانت مادر و محدودیت نسبی دوران آن، موجب میشود که زن از آزادی، فراغت و شرایط کافی برای زندگی مجدد برخوردار شود. گاهی ملاقات طفل د رمحل سکونت پدر یا مادری که ازطفل نگهداری می کند، موجب تنش و برخوردهایی از سوی آن ها یا خانواده طرفین می شود که آثار نامطلوبی بر طفل می گذارد. قَالَ: لاَ. قَالَ: فَإِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لاَ نَشْهَدُ عَلَی الْجَنَفِ:در زمان رسول خدا(ص)، مردی از انصار به نزد آن حضرت آمد و عرض کرد: یا رسولالله! در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. باید به فرزندان خود بفهمانید که همیشه در کنار آنها هستید و هر وقت به کمک نیاز داشته باشند، میتوانند به شما رجوع کنند. حال اگر این شخص، فردی ناصالح باشد، خطرات فراوانی فرزندان را تهدید خواهد کرد و زمینه را برای انحرافات پیدرپی فراهم مینماید.

«أَتَأْمُرُونِّی أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجوْرِ فِیمَنْ وُلِّیتُ عَلَیْهِ وَ اللَّهِ لَا أَطُورُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِیرٌ وَ مَا أَمَّ نَجمٌ فِی السَّمَاءِ نَجْماً لَوْ کَانَ الْمَالُ لِی لَسَوَّیْتُ بَیْنَهُمْ فَکَیْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ اللَّهِ أَلَا وَ إِنَّ إِعْطَاءَ الْمَالِ فِی غَیْرِ حَقِّهِ تَبْذِیرٌ وَ إِسْرَافٌ وَ هُوَ یَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِی الدُّنْیَا وَ یَضَعُهُ فِی الْآخِرَةِ وَ یُکْرِمُهُ فِی النَّاسِ وَ یُهِینُهُ عِنْدَ اللَّهِ: آیا به من دستور میدهید برای پیروزی خود، از جور و ستم دربارة امّت اسلامی که بر آنها ولایت دارم، استفاده کنم؟ «جَاءَ رَجُلٌ مِنَ اَلْأَنْصَارِ إِلَی النَّبِیِّ(ص) قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أُحِبُّ أَنْ تَشْهَدَ لِی عَلَی نَخْلٍ نَحَلْتُهَا ابْنِی قَالَ: مَا لَکَ وَلَدٌ سِوَاهُ. قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: فَنَحَلْتَهُمْ کَمَا نَحَلْتَهُ. کودکان با برخورد تحقیرآمیز والدین و مربّیان خود، کمکم یقین پیدا میکنند که کموکاستی در وجود آنهاست و نمیتوانند آن را از خود دور کرده، به اصلاح خود بپردازند. پیدایش چنین عقیدهای در ذهن کودک، علاوه بر درونی شدن آن عیب در او، اعتماد به نَفْس وی را سلب نموده، انگیزة اصلاح رفتار را از او میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید